Om synspunkter og meninger angående temaet “religion” later det til å være stor variasjons-bredde blant humanister og humanetikere. Det er i alle fall en slutning jeg trekker av uttalelser en kjent skribent i HUMANIST, Finngeir Hiorth, er kommet med (nr. 2/90). Jeg ser han er blitt oppfattet av andre på samme måte som av meg (kfr. Haftor Viestad i nr. 6), når han hevder at det ikke er gitt noen “overbevisende begrunnelse” for at religion er (kan være?) skadelig. – Som nærmest “profesjonell” kristendomskritiker med denne religions historiske og aktuelle skadevirkninger som et viktig tema, må jeg opponere mot spørsmålsstillingen. (Jeg finner imidlertid FHs uttalelse så besynderlig at jeg tar forbehold om det kan foreligge trykkfeil eller annen misforståelse? (Dette innlegg er ikke kommentert av FH).
Med alt det overveldende historiske materiale som ofte viser en intim sammenheng mellom religion, teologi, gudsdyrkelse – vel å merke i bestemte former – på den ene side, og maktbegjær, krig, folkemord, diktatur, aggresjon, undertrykkelse, vold og tortur på den annen side, vil bevisbyrden med all sin hovedtyngde måtte falle på den som generelt mener at “religion er uskadelig”. Selvsagt da med trykk på “generelt”.
For selvfølgelig finnes det – etter mitt skjønn – ikke bare uskadelige, men også direkte positive, verdifulle, livs- og samfunnsgagnlige “religioner” og religiøse ideer. Men like fullt finnes det åpenbart negative, skadelige, nedbrytende religiøse/teologiske ideer og forestillinger.
Min påstand er at de to største verdensreligionene inneholder sterkt skadelige elementer. For å presisere dette: Hvis noen sier at kristendommen er en “uskadelig” religion, vil jeg uten å nøle svare at denne vår religion i sin teologi tvert om inneholder verdens farligste og mest skadelige forestillinger, nemlig om “Gud” som aktiv krigfører, voldsutøver og verdensødelegger.
Her må det tilføyes at denne krigs-, volds- og ødeleggelsesteologien – som i kristendommen karakteriseres av en ekstrem, personifisert dualisme i form av en radikal splittelse av mennesker og makter i “onde” og “gode” og som har sin hovedopprinnelse i gammel-persisk mytologi – også har satt avgjørende preg på islam. Det de her har felles er en form for dualisme som kan betegnes som mytologisk-eskatologisk volds- og krigs-teologi.
I denne sammenheng finner jeg det imidlertid svært viktig å holde klart at islam i vesentlig grad er et produkt av kristendommen. Jeg ser de to verdensreligioner som konkurrerende sekter med felles opprinnelse innenfor det samme religionskompleks, og hvor begge har autorisert militante, dvs. voldelige gudsoppfatninger fra begge testamenter i kristendommens Bibel. Kristendommen har imidlertid forsterket disse oppfatninger ved i tillegg å dogmatisere dem som “Guds ord” i sine konfesjoner. Og fordi kristendommen er den opprinnelige og eldste av de to sektene – og islam i hovedsak er utenkelig uten dens provokatoriske bakgrunn – og fordi den både er vår egen “offentlige religion” og den største av verdens religioner, bør en kritisk analyse primært konsentrere seg om den. Da vi nylig gikk inn i en minneperiode for siste verdenskrig, arrangerte Human-Etisk Forbund i Kristiansand et debattmøte om vår religions “krigs-, volds- og ødeleggelsesteologi”. Nedenfor følger konsentrerte utdrag av mitt innledningsforedrag om dette tema, som mer generelt kan kalles kristendommens gudsbilde og historieoppfatning som etisk problem for fredssaken.
En bakgrunn var min bok “Er kristendommen en fare for verdensfreden?” (1977/86), og foredraget inneholdt en rekke dokumentasjoner av den bibelske volds- og destruksjonsgudens opptreden som jeg ikke finner det nødvendig å ta med her. (Om gudsbildet i idéhistorisk sammenheng, kfr. min bok “Idékampen i det bibelske gudsbilde”, 1958.)
Kristendom og krigshistorie
Vi er for tiden inne i en periode med femtiårsminner fra den siste og verste av alle europeiske kriger. Jeg antar at ikke bare de av oss som opplevde denne krigen, men alle som på skolebenken hadde og har stiftet bekjentskap med det kristne Europas historie, har fått et påtrengende inntrykk av denne historie som krigshistorie.
Overfor denne historie må vi som europeere stille oss selv noen smertelige hovedspørsmål. For det første: Hvorfor er vår såkalte “kristne” kultur blitt åstedet for utfoldelsen av ekstrem militarisme? La meg sterkt understreke at jeg her ikke spør generelt om årsakene til militære rustninger og krig. Men: Hvorfor er vi “kristne kulturfolk” i løpet av de siste tusen år i så måte blitt historiens verste? For det er vi uten tvil blitt: Jeg sikter til tusen års innbyrdeskriger mellom kristne folk, og til deres erobrings- og kolonikriger utad, for en stor del utryddelseskriger mot såkalte “hedningefolk”. Jeg sikter til at to verdenskriger med enorme ødeleggelser i vårt århundre er foranstaltet av kristne nasjoner. Videre til at mer enn halvannet tusen års jødefiendtlige, kirkekristne propaganda og forfølgelser, midt i hjertet av vår europeisk-kristne kultur munnet direkte ut i en raseantisemittisme med en av historiens verste voldsforbrytelser som konsekvens. Og til at et annet av Europas mest kristen-religiøse folk (Russland) skapte et tyrannisk diktatur med monstrøse politiske massemord. Etter at den annen verdenskrig endte med at ”kristne atomvåpen” utslettet de ”hedenske” byer Hiroshima og Nagasaki, førte dette til en heseblesende europeisk kapprusting, med trusler om en atomkrigs verdensødeleggelse. Jeg sikter til at alt det jeg her har omtalt er et verk av oss såkalte “kristne kulturfolk”.
Mitt annet hovedspørsmål er nærbeslektet med det første: Hvorfor er det fremfor alt vår såkalte kristne kultur som er blitt jordbunn for en livsfarlig forurensnings- og forgiftningstrussel mot natur og miljø i sammenheng med en tøylesløs sløsing med Jordens ressurser? Hva er det som gjør at vår kultur har vist seg å romme også disse destruktive tendenser?
Kulturens bærer?
Hvis denne religionen, kristendommen, har vært en kulturens bærer, hvilken bærekraft har den egentlig vist seg å ha? At denne skjebnessvangre utvikling i høy grad har noe med vår overleverte religion å gjøre, er langt mer enn bare sannsynlig. Det kan anses som bevist. Det ubønnhørlige spørsmål er:
Har vi valgt oss, bøyet oss for, ja, latt oss skremme inn i en religion, et kollektivt livssyn, som ikke holder etisk mål? Som ikke i tilstrekkelig grad beskytter oss mot oss selv, men som tvert om har rammet oss med destruktive tendenser som kommer i konflikt med selve naturens evne og vilje til liv, den natur vi mennesker selv er en del av? Med “vi” mener jeg stadig vi kristne europeere (inkludert selvsagt amerikanere av europeisk opprinnelse). For det er først og fremst oss det gjelder, vi er de ansvarlige for det jeg her har beskrevet.
Til tross for at denne vår religions grunnbok må sies å innlede med et for livet og naturen løfterikt skapelsesperspektiv og at dette i de bibelske skrifter har utviklet en rekke positive etiske verdier, står en vesentlig del av den samtidig for det motsatte: en volds-, krigs- og ødeleggelsesteologi med et sterkt negativt innhold. Min påstand er at det er en nær årsakssammenheng mellom vesentlige elementer i denne religions – kristendommens -gudsbilde, menneskesyn og historieoppfatning og den farlig destruktive retning vår kulturs historiske utvikling har tatt.
At de europeiske folk valgte seg, utformet en religion med hovedelementer fra den nære orients kulturer preget av oldtidsmenneskenes syn på gudenes opptreden som statsledere og krigførere med en helt bevisst bruk av krig – menneskers vold mot mennesker – for å gjennomføre sine planer, var neppe til å unngå. Antakelig heller ikke at de i denne religion identifiserte krigsguden dels med et historisk menneske, dels med både en verdensskaper og en verdensødelegger i et mytologisk system fylt av skarpe motsetninger. Men det er europeerens store synd og dårskap at han i sitt hovmod ikke i tide innstillet sine forsøk på å påtvinge “alle folkeslag” denne sin sekteriske teologi ved å forlange den oppfattet som den absolutte sannhetsåpenbaring.
At den forekommer i en skriftsamling som også rommer megen almengyldig livsvisdom og betydelige etiske verdier skapt av et høyt begavet folk, er ingen unnskyldning for vår grove misbruk av den.
Jødedom – kristendom
Her må jeg poengtere det fullstendig feilaktige i å hevde at kritikken mot Bibelens volds-, krigs- og ødeleggelsesteologi må rettes mot den gammeltestamentlige gudsoppfatning og derfor primært må gjelde ”jødedommen” – ikke kristendommen. Dette er en grotesk misforståelse. Det er ikke jødedommen, men de kristne kirker som står for kravet om at Bibelens teologi skal aksepteres og autoriseres som verdens eneste sanne og frelsende religion. For jødedommen ligger hovedvekten for lengst på en temmelig udogmatisk etisk monoteismes verdier og leveregler. De kristne kirker gjør derimot i sine offisielle konfesjoner Bibelens teologi og gudsbilde til et ufeilbarlig, uangripelig dogme med krav på universell gyldighet. Jesus opponerte ikke mot, men aksepterte i all hovedsak den gammel-testamentlige gudsoppfatning. Det betyr at våre kristne kirker -som mot jødedommens skarpe protest gjør ham til “Gud” (”Guds sønn” i samme betydning) – har erklært kristendommens Gud for å være “av samme vesen” som og så den volds-, krigs- og ødeleggelsesgud som opptrer i begge Bibelens testamenter.
Det er jødedommens Jesaja – og i k k e kristendommens Jesus – som om menneskene på vår fremtids jord i en vakker symbolikk sier at de skal “smi sine sverd om til plogskjær og spydene til vingårdskniver”, og at “ulven skal bo sammen med lammet, og kalven og løven skal beite sammen”.
Noe slikt syn på menneskehetens jordiske fremtid hadde ikke Jesus; den sto ikke i fredens og fordragelighetens, tegn. Han var sterkt preget av at han levde på slutten av en lang og opprevet krigs- og okkupasjonstid i Israel, da mange – etter århundrers fryktelige skuffelser – var berøvet troen overhodet på den jordiske fremtid. Derfor søkte Jesus og hans tilhengere i sin mytologi og teologi tilflukt til et “gudsrike” som ikke var “av denne verden”. – Vi som lever i dag, har ingen som helst grunn til å flykte sammen med dem.
Innenfor sitt autoritære troskravs sekteriske grenser idealiserte Jesus i sin etiske lære et samfunn preget av intern sosial rettferdighet og fordragelighet. Men det var et samfunn, en sekt ubestridelig basert på den fatale, destruktive volds-dualismen: at en stor og forkastet majoritet av menneskene skulle fradømmes ethvert menneskeverd på grunn av sin vantro og støtes ut til tortur “i mørket utenfor”. Altså et mennneskesyn og en historieoppfatning som er så totalt uforenlig med humanismen at begrepsparet “kristne og humanistiske grunnverdier” for alltid bør skilles fra hverandre.
Kristendommens historieoppfatning
Med sitt meget snevre tidsperspektiv på historien: at verden og livet på Jorden var bare noen få tusen år gammelt – trodde Jesus den skulle avsluttes i hans egen generasjon. Det var hans faktiske virkelighetsoppfatning, ikke noe “pedagogisk” virkemiddel. Den forutsatte en revolusjonær gud og hans revolusjonære messias som trodde at alt kunne fornyes og forbedres ved totale voldelige omkalfatringer.
Etter en innledning med voksende nød, kriger og katastrofer, skulle Gud og hans Messias derfor nå avslutte det hele med ødeleggelse av Jorden. Bare en liten sekt av troende skulle hentes fra dens rykende ruin til fjerne himmelske boliger. Det kan ikke bestrides at Jesus selv ga opplegget til det krigs-, volds- og ødeleggelses-program som er utmalt i Bibelens siste bok (Johs. Åpenbaring).
Fordi dette ble kristendommens og de kristne folks ulykksalige historieoppfatning, har det til sist truet med å bli et selvoppfyllende program. For det er selvsagt ikke slik – og har aldri vært slik – at krig, nød og katastrofer som menneskene selv bærer skylden for, bekrefter noen slags sannhet i apokalyptiske profeters guds- og historieoppfatning. Det forholder seg m o t s a t t : Det er naturligvis en negativ teologisk krigs-, katastrofe- og undergangsprofeti, autorisert av et voldelig gudsbegrep som i folks bevissthet har operert aktivt i mange tusen års krigshistorie, som i høy grad berøver menneskene deres evner og krefter til å skape en bedre verden. I en lang generasjonsrekke har vi latt våre kirker og teologer belære oss om at den verdensgud som angivelig styrer oss som historiens herre, med vitende og vilje skal sette igang en uunngåelig prosess som ødelegger natur og levelig miljø på vår jord i sammenheng med en “apokalyptisk krig” som skal avslutte menneskehetens jordiske historie.
Til slutt var vi blitt så programmert med dette fremtidsperspektiv at vi europeere – etter nærmere tyve hundreårs kristendom – selv begynte å opptre som en slik moloks bevisstløse håndlangere, nemlig ved teknologiske og militaristiske foretakender som nettopp kan få slike konsekvenser: “Si meg hvem din gud er…”
Dette kan også sies slik at de betydelige etiske verdier og humanistiske elementer i kristendommen har vært altfor teologisk forurenset til å forhindre denne farlige utvikling. Kristendommens negative verdensbilde og historieoppfatning har fått beherske oss så lenge og så grundig at vår respekt for Jordens liv og natur langt på vei har vært iferd med å ødelegges. Denne respekten – som er helt nødvendig om vi skal overleve – hadde vi mer av på vårt “hedenske” stadium, og vi kan møte den uskadd hos såkalt primitive naturfolk i dag. Det er ingen gåte hvorfor vi er kommet så sent og tregt igang også med vårt natur- og miljøvernarbeide.
Dette ser jeg i sammenheng med den livsfarlige innbilning som kirken stadig vedlikeholder: at vi – fortrinnsvis “den hvite rase” – har fått oss åpenbart verdens eneste sanne religion og trodd oss utvalgt av den eneste eksisterende gud til å underlegge oss naturen og verden og gjøre ”alle folkeslag til disipler”. Dette er hovedkilden til vårt ustyrlige, ekle ”fariseiske” hovmod overfor de ikke-kristne folk og kulturer.
Voldsteologiens metastaser
Det kan ikke være begrunnet tvil om at en lang rekke kollektive voldseksesser i Europa har sitt grunnlag i kristendommens teologi og konfesjon. Og at de verste har funnet sted i vårt århundre. Det gjelder ubestridelig nazismens folkemord på jødene under den annen verdenskrig – som en direkte konsekvens av kirkenes konfesjonelt begrunnede, jødefiendtlige propaganda gjennom mer enn halvannet tusen år. Jeg anser det som klart at det også gjelder den ortodokse kommunismes versjon i stalinismen, som også gjør oss medansvarlige i bl.a maoismen. Det er voldsideologier hvis menneskesyn med sine massemyrderier i avgjørende grad sprang ut av den revolusjonære voldsdualismen i kristendommen. Stalinismen og hitlerismen – begge som produkter av kristendommen dualisme – ble utgangs-punkter for en maksimal militarisme i Europa. Vi har utviklet våpen som ikke bare kan ødelegge alt liv på vår jord, men to folkegrupper innenfor vår kristne kulturkrets har som topprustede maktblokker vært på randen til helt bevisst å bruke dem mot hverandre – på tross av disse konsekvenser.
Dessverre er det fullt forståelig at en slik tøylesløs voldstrussel kunne oppstå nettopp i kristendommens del av verden. I “Er kristendommen en fare for verdensfreden”, har jeg betegnet den europeiske atom-militarisme som “krigs-, volds- og helvetesteologiens metastase”. Den har gitt et perspektiv så voldsomt, og avslørt så bunnbarbariske elementer i vår kultur, at vi må stanse opp lenge og med grundig ettertanke.
De kristne teologer hevder refleksmessig at denne situasjon er en følge av menneskenes konstitusjonelle “ondskap”. Nei, det er den ikke. Min påstand er at den er en logisk konsekvens av at vi i vår kristne teologi har overført ondskapen på “himmelens og Jordens skaper”. For i mer enn femti generasjoner har vi europeere latt oss belære av våre kirker – positivt ja, om vårt slektskap med “skaperen” med de gode, livgivende egenskaper og de gode etiske leveregler – men i lange perioder i høyere grad negativt om vårt slektskap med en helt annen gud som opptrer som krigfører, voldsmann og natur- og verdensødelegger, og som vi i vår teologisk-dogmatiske forvirring har koblet sammen med ”skaperen” av de gode liv. Som denne destruktive gudens “barn” – “skapt i hans bilde” – har vi hatt særdeles dårlige betingelser for å forbedre oss selv og verden.
De noe smulere farvann vi forhåpentlig har klart å styre oss inni, må vi nå bruke til omhyggelig historisk selvransakelse og selvkritikk. Vi må innse at vi som folkegruppe etter tyve hundreårs kristendom har påført oss selv en alvorlig, dyptgående psykose, etter som den har fått oss til å true med selvødeleggelse og selvmord, og med fare for å ta resten av menneskeheten med oss i fallet.
Det er tvingende nødvendig at vi nå selv stiller diagnosen, inntrengende, samvittighetsfullt og ærlig. Og at vi ber våre ikke-kristne medmennesker og livets skaper om tilgivelse for vår dårskap!
Leave a Reply